Behandlings- og støttebehov for Koblingens målgruppe
Målgruppen har behov for en højt specialiseret indsats
Målgruppen i Koblingen har behov for en højt specialiseret indsats, der tager afsæt i en neuropsykologisk og neuropædagogisk forståelse af deres komplekse udfordringer. Disse børn og unge kræver en målrettet og individuelt tilrettelagt tilgang, der skaber optimale betingelser for læring, social udvikling og psykologisk trivsel. Nedenfor er en skærpet beskrivelse af de specifikke behov:
Massiv støtte fra kendte voksne i velkendte kontekster:
- behov for tæt voksenkontakt i trygge og forudsigelige rammer, som reducerer stress og fremmer koncentration.
- differentieret opdeling af aktiviteter i overskuelige og afgrænsede enheder, der tager højde for begrænset opmærksomhedskapacitet og behovet for pauser.
Individuel og fortløbende guidning i afkodning af omverdenen:
- hjælp til at afkode både verbale og nonverbale beskeder samt komplekse sociale situationer.
- guidning for at styrke forståelsen af sociale koder, samt for at sikre præcis og korrekt opfattelse af information og instruktioner.
Individuel støtte til initiering, organisering, planlægning og eksekvering af opgaver:
- har ofte markante udfordringer med eksekutive funktioner, som kræver kontinuerlig og detaljeret guidning i opgavehåndtering.
- afdække hvilke specialiserede metoder og værktøjer, fx visuelle tidsplaner og trin-for-trin-instruktioner, der kan understøtte den enkeltes behov fremadrettet.
Undervisning i en-til-en-relation med gradvis indslusning:
- behov for en tryg læringsramme og en tæt relation med en kendt voksen.
- gradvis overgang til klasselignende kontekster eller ungdomsuddannelse kræver nøje planlægning og løbende støtte i sociale og faglige krav.
Individuelt tilpasset didaktisk specialpædagogisk bistand:
- Undervisningen skal designes med afsæt i den enkelte styrker, interesser og læringsprofil, herunder hensyntagen til specifikke eller generelle indlæringsvanskeligheder.
- Anvendelse af evidensbaserede specialpædagogiske metoder, som inkluderer multisensoriske læringsstrategier og kompenserende hjælpemidler.
Specialpædagogiske redskaber til understøttelse af trivsel og læring:
- redskaber som kugledyner, støjreducerende hovedtelefoner, time-timers og digitale værktøjer skal integreres som en del af hverdagen.
- redskaberne tilpasses individuelt for at understøtte regulering af arousalniveau og fremme kognitiv og følelsesmæssig stabilitet.
Kontakt os i dag
Vil du vide mere?
Finder du ikke nok informationer om din ønskede opgave her på vores hjemmeside, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak og eventuelt et tilbud på opgaven.
Ring til os på telefon +45 40 42 23 59 eller send en mail til Koblingen@tappernoejedagskole.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.