En pædagogisk og neuropsykologisk tilgang

Social Tænkning er en pædagogisk og neuropsykologisk tilgang, som hjælper børn og unge med at forstå og navigere i sociale situationer. For børn og unge med autisme (ASF), ADHD, angst, skolevægring og andre udfordringer, kan sociale interaktioner ofte føles komplekse og uforudsigelige. Social Tænkning giver konkrete redskaber til at forstå, hvordan tanker og følelser påvirker adfærd, og hvordan man kan navigere i sociale kontekster med større tryghed og fleksibilitet.

Mange af Koblingens børn har tidligere oplevet misforståelser og konflikter i sociale relationer, hvilket kan føre til isolation og frustration. Ved at arbejde med Social Tænkning skaber vi et trygt og understøttende læringsmiljø, hvor børnene kan udvikle deres sociale færdigheder og opbygge selvtillid.

Kerneprincipper i Social Tænkning

Social Tænkning arbejder med at hjælpe barnet eller den unge med at forstå både egne og andres tanker, følelser og intentioner. Det handler om at udvikle sociale færdigheder på en struktureret og forudsigelig måde. De grundlæggende principper er:

  • Forståelse af egne og andres tanker og følelser: Mange af Koblingens børn og unge kan have svært ved at forstå, hvordan deres adfærd påvirker andre. Social Tænkning arbejder med at udvikle denne forståelse gennem refleksion, rollespil og praksisnære øvelser.
  • Social opmærksomhed og fleksibilitet: Sociale situationer kan være dynamiske og uforudsigelige. Social Tænkning hjælper barnet med at aflæse sociale signaler og tilpasse sin adfærd, så den passer til den givne kontekst.
  • Forudsigelighed og meningsskabelse: Sociale interaktioner kan føles kaotiske for mange børn og unge. Ved at bruge strukturerede metoder som sociale historier og visuelle hjælpemidler, hjælper vi med at skabe tryghed og forståelse af sociale regler og mønstre.
  • Selvregulering og social problemløsning: I sociale sammenhænge kan børn og unge opleve frustration og angst. Social Tænkning understøtter udviklingen af strategier til at håndtere vanskelige situationer og regulere følelser i sociale sammenhænge.

Social Tænkning i praksis i Koblingen

I Koblingen integrerer vi relevante elementer fra Social Tænkning som en central del af vores daglige pædagogiske arbejde, hvor barnet får mulighed for at øve sociale færdigheder i trygge rammer. Denne tilgang giver barnet redskaber til at forstå og deltage i sociale situationer med større selvtillid, hvilket hjælper det med at opbygge tillid til egen evner til at navigere i sociale sammenhænge og skabe meningsfulde og positive sociale relationer.

Kontakt os i dag

Vil du vide mere?

Finder du ikke nok informationer om din ønskede opgave her på vores hjemmeside, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak og eventuelt et tilbud på opgaven.

Ring til os på telefon +45 40 42 23 59 eller send en mail til Koblingen@tappernoejedagskole.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.

+45 12 34 56 78
Koblingen@tappernoejedagskole.dk
Privatliv
Koblingen
Denne hjemmeside bruger cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse.

Informationerne bliver opbevaret i din browser og bruges bl.a. til at genkende dig hvis du besøger hjemmesiden igen. Det hjælper os også med at forstå hvilke sektioner på hjemmesiden du finder mest interessante og brugbare.

Nødvendige cookies
Nødvendige cookies bør altid være aktiveret så vi kan gemme dine cookie-indstillinger.

Hvis du deaktiverer denne cookie, vil vi ikke være i stand til at gemme dine præferencer. Det betyder at du skal acceptere eller afvise cookies hver gang du besøger denne hjemmeside.