Low arousal (LA)
En pædagogisk tilgang
Low Arousal er en pædagogisk tilgang, der har til formål at reducere stress og belastning hos børn og unge med udfordringer som angst, skolevægring, autisme (ASF), ADHD og lignende. Tilgangen fokuserer på at hjælpe barnet med at regulere sit arousalniveau og skaber en forståelse af, hvordan krav, sanseindtryk og sociale forventninger påvirker deres følelsesmæssige og kognitive tilstand.
Mange af Koblingens børn oplever et højt stressniveau og kan reagere med undvigelse, angst, vrede eller sammenbrud, når de møder krav eller forventninger. Med Low Arousal møder vi barnet med ro og empati og skaber en tryg atmosfære, der nedtoner eksterne stressfaktorer. I stedet for at reagere på modstand med kontrol, arbejder vi med at forebygge konflikter gennem deeskalering, anerkendelse og en relationel tilgang.
Kerneprincipper i Low Arousal
- Regulering af arousalniveau
- Mange børn med skolevægring har et højt stressniveau og kan reagere med enten undvigelse, angst, vrede eller sammenbrud ved krav og forventninger. Low Arousal handler om at møde barnet med ro, nedsætte eksterne stressfaktorer og skabe en tryg atmosfære.
- Forebyggelse af konflikt og eskalation
- I stedet for at møde modstand med modstand, arbejder Low Arousal med deeskalering. Det indebærer at anerkende barnets følelser, minimere konfrontation og undgå situationer, hvor barnet føler sig presset op i en krog.
- Forudsigelighed og tryghed
- Børn har brug for høj grad af struktur og forudsigelighed for at føle sig trygge. Low Arousal tilgangen indebærer, at vi skaber rammer, hvor barnet kan navigere uden frygt for uforudsigelige krav eller pludselige skift.
- Relationel tilgang
- En central del af Low Arousal er at møde barnet med empati og nysgerrighed frem for kontrol og sanktioner. Ved at opbygge stærke, tillidsfulde relationer kan vi hjælpe barnet med at føle sig forstået og accepteret.
Low Arousal i praksis i Koblingen
Denne tilgang er særlig vigtig for Koblingens børn, som ofte har oplevet gentagne nederlag og derfor kan være i alarmberedskab ved mødet med forventninger og krav. Ved at skabe et miljø præget af tryghed og forudsigelighed, hjælper vi dem gradvist med at genvinde modet til at deltage i læringssammenhænge og sociale fællesskaber.
Denne tilgang er en grundsten i vores arbejde og giver barnet mulighed for at finde tryghed, hvilket er afgørende for deres faglige, sociale og personlige udvikling.
Kontakt os i dag
Vil du vide mere?
Finder du ikke nok informationer om din ønskede opgave her på vores hjemmeside, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak og eventuelt et tilbud på opgaven.
Ring til os på telefon +45 40 42 23 59 eller send en mail til Koblingen@tappernoejedagskole.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.